آهک زنده

معرفی آهک زنده

آهک زنده یک اکسید کلسیم است که از طریق کلسیم کربنات کلسیم (سنگ آهک) تشکیل می شود تا دی اکسید کربن آزاد شود.

آهک سریع به عنوان آهک سوخته، آهک توده ای یا آهک سوزاننده یا پودر آهک نیز نامیده می شود. ماده سوزاننده ای که با سوزاندن سنگ آهک کربنات کلسیم در دمای تقریبی 900 درجه سانتیگراد تهیه می شود، در این دمای بالا دی اکسید کربن از محصول خارج می شود و سنگ آهک به Quicklime تبدیل می شود.

یک ترکیب شیمیایی با فرمول (CaO) یک ماده قلیایی سفید و بدون بو است که به خوبی در آب حل نمی شود. می تواند به عنوان یک ماده پوشش استفاده شود. استفاده عمده در فرآیند های مختلف صنعتی مانند ذوب فلزات، سفید شدن کاغذ، خنثی سازی گوگرد در قند و موارد دیگر است. این در بسیاری از عملیات تصفیه آب و فاضلاب مانند نرم کردن استفاده می شود. آهک زنده با گرم کردن سنگ آهک ایجاد می شود همانطور که در معادله زیر نشان داده شده است:

فرمول شیمیایی: CaCO3 + HEAT = CaO + CO2

نحوه تولید اکسید کلسیم

اکسید کلسیم (CaO) چیست؟

اکسید کلسیم، معروف به آهک، یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaO است. اکسید کلسیم که به آن آهک زنده نیز می گویند، ماده ای قلیایی است که از دوران قرون وسطی مورد استفاده قرار می گرفته است. اعتقاد بر این است که آهک زنده یکی از قدیمی ترین مواد شیمیایی شناخته شده در نژاد بشر است.

نحوه تولید آهک زنده

آهک زنده با حرارت دادن سنگ آهک خرد شده  تا حدود 1100 درجه سانتیگراد در کوره شافت یا کوره دوار تولید می شود. گرم شدن سنگ آهک باعث آزاد شدن دی اکسید کربن می شود و اکسید کلسیم را ترک می کند (CaCO3 باعث تولید CaO + CO2 می شود). پس از گرم شدن ، آهک شسته شده خرد شده و سپس در کسر مناسب آسیاب می شود.

آهک زنده در مشخصات زیر موجود استآهک زنده چیست

کلسیم اکسید کلسیم 85٪ تا 90٪ 80٪ – 85٪

کربنات کلسیم CaCO3 3٪ 5٪

اکسید منیزیم MgO 1٪ 1٪

اسید نامحلول در SiO2 3٪ 5٪

آلومینا Al23 0.1٪ 0.1٪

آهن Fe2O3 0.1٪ 0.1٪

کلرید کلر ردیابی می کند

توده های توری مش (BSS)

خواص اکسید کلسیم

آهک سریع یک جامد سفید آمورف با نقطه ذوب بالای 2600 درجه است . این یک ترکیب بسیار پایدار است و در برابر دماهای بالا مقاومت می کند. در حضور آب ، آهک ذوب شده ایجاد می کند. به این فرآیند لقمه آهک گفته می شود.

CaO + H2O → Ca (OH) 2

این یک اکسید است که ماهیت اساسی دارد و در تماس با یک اسید نمک تشکیل می دهد. این ترکیب در یک شبکه بلوری مکعبی متبلور می شود. آنتروپی مولار استاندارد مربوط به اکسید کلسیم مربوط به 40 ژول در هر مول کلوین است. شناخته شده است که این ترکیب هنگامی که در دمای بالاتر از 2400 درجه سانتیگراد گرم شود ،درخشش شدیدی از خود منتشر می کند.

کاربرد های آهک زنده چیست

به طور گسترده ای برای اهداف دارویی و حشره کش ها استفاده می شود. کاربرد آن در ساخت سیمان ، کاغذ، خمیر کاغذ و فولاد با عیار بالا است. از آهک به عنوان معرف در آزمایشگاه ها برای کم آبی ، واکنش بارندگی و … استفاده می شود. این ارزانترین قلیایی موجود است که ماده مهمی در تولید سود سوز آور است.

برای صنعت آهن و فولاد ، ما بخشهای مختلف آهک کوره سوخته واکنشی و آهک کوره دوار سوزانده شده را نیز تامین می کنیم. کلسیم برای حیوانات حیوان به عنوان ماده تشکیل دهنده استخوان ، پوسته و دندان ضروری است. رایج ترین ترکیبات کلسیم کربنات کلسیم است که سفالگر از آن به عنوان منبع اکسید کلسیم برای لعاب استفاده می کند.

آهک زنده یک افزودنی غذایی است که دارای اهداف مختلفی است. این ماده در صنایع غذایی به عنوان تنظیم کننده اسید ، عامل تصفیه آرد و سازندگان تشک های فنردار محبوب است. داشتن سپرده ها و کارخانه های تولیدی خود به ما امکان می دهد خواص مختلفی را که برای عملکرد بهینه فرآیند های مشتری مورد نیاز است ، بدون در نظر گرفتن کاربرد ، توسعه دهیم.

نکات مهم ایمنی

موارد کمی وجود دارد که کاربران باید در مورد اکسیدهای کلسیم در خاطر داشته باشند. واکنش بین آهک زنده و آب معمولاً شدید است. آهک زنده می تواند باعث تحریک شدید شود ، خصوصاً در صورت استنشاق یا تماس با پوست یا چشم خیس. برخی از اثرات استنشاق شامل عطسه ، سرفه یا تنفس سخت است. علاوه بر این ، می تواند منجر به درد شکم ، سوختگی حالت تهوع همراه با سوراخ شدن تیغه بینی و استفراغ شود. وقتی آهک زنده با آب واکنش می دهد ، می تواند حرارت کافی را آزاد کند تا حتی مواد قابل احتراق را نیز مشتعل کند.

رعایت نکات بهداشتی کار با آهک زنده

آهک زنده باعث تحریک چشم و پوست می شود:از تجهیزات کامل محافظ پرسنلی استفاده کنید. (سرپوش ، عینک ایمنی ، لباس کار پنبه ای ، کره های لاستیکی و پلی اتیلن و چکمه های چرمی) . در صورت تماس با چشم ، فوراً با آب فراوان بشویید و به دنبال مراقبت های پزشکی هستید. هرگونه آهک مرطوب و چسبیده به پوست را با آب بشویید.

Quicklime را با گرد و غبار استنشاق نکنید. در صورت استنشاق ، بینی و گلو را با آب بشویید. در صورت لزوم احساس خوبی ندارید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در صورت بلع ، استفراغ ایجاد نکنید. مقادیر زیادی آب بنوشید. در صورت ادامه احساس ناراحتی ، به دنبال پزشک باشید.

آهک زنده چیست؟

کلسیم اکسید (همچنین به آن آهک سوخته یا آهک زنده نیز گفته می شود) ماده ای بی بو ، سفید یا خاکستری است که با سوزاندن سنگ آهک تشکیل می شود.آهک زنده با حرارت دادن سنگ آهک خرد شده در حدود 1100 درجه سانتیگراد در کوره شافت یا کوره دوار تولید می شود.برای سفارش ساخت کوره دوار با مجموعه پویان طلوع سپاهان ارتباط برقرار کنید.

در فرآیند تولید آهک زنده(کلسیم اکسید) ،دی اکسید کربن به عنوان گاز جدا می شود:

کربنات کلسیم + گرما = اکسید کلسیم + دی اکسید کربن
اکسید کلسیم ، ماده ای قلیایی است که از دوران قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفته است.اعتقاد بر این است که آهک زنده یکی از قدیمی ترین مواد شیمیایی شناخته شده به دست بشر است.این ترکیب بسیار پایدار است و در برابر درجه حرارت بالا مقاومت می کند.با افزودن آب ، کلسیم اکسید به هیدروکسید کلسیم تبدیل می شود که به آن آهک هیدراته گفته می شود.

کاربرد آهک زنده

کاربرد آهک زنده

اکسید کلسیم به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی در کاربردهای مختلفی قابل استفاده است.آهک زنده در طیف گسترده ای از برنامه ها ، از جمله در تولید آهن و فولاد ، تولید کاغذ و پالپ ، تصفیه آب و در صنعت معدن مورد استفاده قرار می گیرد.

کلسیم کربنات در صنعت فولاد به عنوان شار در تصفیه فولاد در فرآیند تولید استفاده می شود. همچنین برای انواع کاربردهای دیگر در صنعت فولاد استفاده می شود.Quicklime هم چنین در صنعت ساختمان در سه حوزه اصلی استفاده می شود ، از جمله آن در تولید آجر و ملات ، پانل های بتونی و به عنوان ماده ای در گچ کاری است.

قیمت آهک زنده

آهک زنده ماده ای پر مصرف در بسیاری از صنایع است که به صورت کلوخه ای تولید می شود. آهک کلوخه قیمت مناسبی داشته و به نسبت سایر مدل ها ارزان می باشد.با این وجود بسیاری از صنایع در فرآیند تولید محصولات خود نیازمند آهک پودری و میکرونیزه می باشند و نمی توانند از آهک کلوخه ای استفاده کنند. به همین منظور لازم است تا آهک زنده کلوخه ای توسط آسیب ها و دستگاه های کوبشی پودر شده و به ذرات ریزتری تبدیل شود. هرچقدر که نیاز باشد اندازه ذرات آهک کوچکتر بشود تولید آن نیز سخت تر بوده و در نتیجه بر روی قیمت آن اثر گذار می باشد. گروه صنعتی پویان طلوع سپاهان از بزرگترین تولیدکنندگان انواع آهک همچون آهک شکفته، آهک هیدراته و زنده می باشد و با کیفیت ترین محصولات را با توجه به کادر مجرب خود و تجهیزات پیشرفته تولید و به بازار عرضه کرده است. شما می توانید آهک زنده مورد نیاز خود را با کیفیت درجه یک و با قیمتی بسیار مناسب و از درب کارخانه از این مجموعه خریداری کنید. برای دریافت مشاوره و ثبت سفارش کافی است با شماره های درج شده در سایت در تماس باشید.

شباهت ها و تفاوت های آهک زنده و مرده چیست؟

آهک مرده و زنده نام هایی است که شاید به گوش شما نیز رسیده باشد اما تفاوت آن ها و موارد از استفاده از هریک از این مواد برای شما مورد سوال باشد. این دو ماده از فراوده های آهک می باشند و با انجام یکسری فرآیند های متفاوت بر روی آهک این دو ماده تولید می شوند و به صورت طبیعی بر روی زمین وجود خارجی ندارند.از شباهت های این دو ماده شیمیایی می توان به حضور یون کلسیم در ترکیبات آن ها اشاره کرد. علاوه بر این کاربردهای مشترکی داشته و از آن ها می توان در صنعت ساختمان و تولید بسیاری از محصولات استفاده کرد. ظاهر آن ها نیز یکسان بوده و هردو به رنگ سفید می باشند. اما علت این نام گذاری متفاوت و متضاد برای این دو ماده به دلیل ترکیبات شیمیایی متفاوت آن ها و همچنین نوع و میزان واکنش پذیریشان می باشد. آهک زنده با توجه به ترکیبات خود تمایل زیادی به واکنش با آب داشته و در صورت تماس این ماده با آب حرارت زیادی از این ماده تولید می شود در نتیجه آن را آهک زنده و یا فعال نامیده اند. این در حالی است که آهک مرده به صورت کاملا غیرفعال بوده و علاوه بر آن که در تماس با آب دچار واکنش خاصی نمی شود در آب نیز حل نشده و به همین دلیل به آن آهک مرده می گویند. آهک زنده در هنگامی که تولید می شود به صورت کلوخه ای می باشد و می توان آن را توسط دستگاه ها ی آسیاب به حالت پودری تبدیل کرد اما آهک مرده از هنگام تشکیل به صورت پودری می باشد.نکته قابل توجه آن است که آهک مرده را از آهک زنده تولید می کنند و این بدان معناست که هنگامی که آهک زنده با آب واکنش می دهد آهک مرده تولید می شود در نتیجه یک آهک مرده مرغوب از یک آهک زنده با کیفیت حاصل می شود. کارخانه پویان طلوع سپاهان از تولیدکنندگان برتر آهک زنده می باشد که این محصول با ارزش را به صورت کاملا حرفه ای و پیشرفته و با کیفیتی بسیار مناسب تولید می کند. ساخت کوره آهک پزی، کوره پخت آهک و … از دیگر تخصص های این مجموعه می باشد و شما می توانید به منظور دریافت هر یک از این محصولات و خدمات با پویان طلوع سپاهان در تماس باشید.