آهک شکفته

آهک سنگی است که از دیرباز و عهد باستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبق چیزی که تاریخ نشان می دهند انسان همزمان با کشف آتش به آهک هم دست پیدا کرده است.

 آهک سنگ پرکاربردی است که در گذشته برای ساخت اجاق ها استفاده می شد و امروزه در صنایع مهمی چون: ساختمان سازی – آسفالت – ساخت سیمان و آجر آهکی – صنعت شیشه سازی و تولید ظرف های چینی از این سنگ استفاده می شود. فراورده جدیدی که امروزه کاربرد بسیاری دارد آهک شکفته است که از سنگ آهک طی یک فرآیند شیمیایی و تماس آهک زنده با آب تشکیل می شود و شکلی شبیه به پودر سفید دارد.

 آهک شکفته در ساختمان‌ سازی، تولید کاغذ، ضد عفونی و تصفیه آب و صنایع بسیار دیگر کاربرد دارد. که در این مقاله قصد داریم شما را با این آهک آشنا کنیم تا بدانیم چه کاربرد هایی دارد و در کجا استفاده میشود. پس در ادامه این مطلب با من همراه باشید.

آهک شکفته چیست و چطور تولید میشود؟

آهک شکفته پودری سفید رنگ است و از فرایند شیمیایی با سنگ آهک و آب ساخته می شود. آهک شکفته فرآورده نامحلول در آب شناخته می‌شود که با نام های آهک هیدراته، آهک آب خورده و آهک مرده هم آن را میشناسند.

برای تولید آهک شکفته ،سنگ آهک را از معدن استخراج می کنند و به کارخانه یا محل ساخت آهک شکفته می برند. در مرحله بعدی با دستگاه هایی به نام آسیاب کوبشی و دستگاه خرد کن آهک را می کوبند و خورد می کنند تا به شکل و قطعه های ریز در بیاید. از آن جایی که آهک نوعی کانی کلسیمی است و ناخالصی های زیادی چون گاز دی اکسید کربن دارد باید پخته شود تا این ناخالصی ‌ها از آهک جدا شود و آهکی خالص به دست بیاید.

به همین دلیل در این مرحله آهک ها را در کوره های روتاری که حرارت خیلی زیادی دارند می پزند و این حرارت زیاد باعث آزاد شدن ناخالصی های آهک شده و آهکی با ترکیب اکسید کلسیم به شما می دهد.

سپس نوبت به مرحله آخر میرسد که در این مرحله آهک پخته شده در کوره را با آب ترکیب میکنند و این فرایند شکفته شدن یا هیدراته شدن نام دارد. در این فرایند آهک زنده هیدروژن درون آب را جذب می کند و یون هیدروکسید را ایجاد می کند که در نهایت آهک شکفته تولید می شود.

کاربرد و مصارف آهک شکفته

آهگ شکفته در مشاغل و صنایع مختلف کاربرد های گسترده ای دارد که مهمترین موارد استفاده آن در راه سازی و ساختمان سازی می باشد. یکی از کاربردهای این آهک در امور ساختمان سازی برای تولید مصالح ساخت و ساز است که برای ساخت سیمان و بلوک و تولید ملات و شفته ریزی ساختمان کاربرد دارد. در صنعت کاغذ سازی در نقش فیلر و پرکننده از آن استفاده می شود که با حجم دادن باعث تولید کاغذ می شود. این آهک در تصفیه آب و فاضلاب هم کاربرد دارد و به عنوان کاهنده اسیدیته و منعقد کننده برای تصفیه کردن آب از آن استفاده می کنند.

آهک شکفته در صنعت کاغذ سازی

 این آهک ویژگی ضدعفونی کنندگی هم دارد و در ضدعفونی گاوداری ها و مرغداری ها و استخرهای پرورش ماهی و مکان های آلوده هم آن را به کار می برند و همچنین این آهک یکی از ارزان ترین منابع کلسیم برای غذای دام و طیور است.

کاربرد دیگر آهک شکفته در کشاورزی است به صورتی که از آن برای تصحیح ‏ پی اچ خاک استفاده می کنند. همچنین آهک شکفته در کارخانه های تصفیه قند هم پیدا می شود؛ چون از آن برای تصفیه نیشکر و چغندر قند استفاده می کنند. که روش های استفاده آن در یک صنعت مهم را در ادامه ذکر می کنیم.

روش استفاده آهک شکفته در پی ساختمان و شفته ریزی

آهک شکفته را برای پی ساختمان قبل از مصرف سرند می کنند و در این کار گاهی پیش می آید که کمی آهک آب نخورده هم قاطی شود و بعد از پی ریزی ساختمان داخل پی شکفته شود و استحکام ساختمان را از بین ببرد . به همین دلیل بهترین کار این است که آهنگ شکفته را به شکل آب آهک در بیاورید تا اگر آهنگ زنده در آن باشد با آب شکفته شود.

در استفاده آهک شکفته در شفته ریزی هم در مرحله اول آهک را الک می کنند ؛ چون ممکن است تکه های ریز یا درشت در پودر آن باشد و کار را خراب کند.

سپس آن را با آب قاطی میکنند تا به شکل آب آهک از آن استفاده کنند که معمولا برای این کار حوضچه های مخصوص دارند و پودر آهک را در آن می ریزند و آب را به آن اضافه می کنند، به طوری که آب کاملاً روی این محلول را بگیرد. سپس در پی ریزی و شفته ریزی ساختمان از آن استفاده می کنند.

تفاوت آهک زنده و آهک شکفته

آهک زنده و آهک شکفته هر دو از سنگ آهک به دست می آیند اما از لحاظ ساختار مولکولی و فرمول شیمیایی با هم تفاوت دارند. هر دوی این آهک ها دارای ترکیب یون کلسیم هستند اما نوع آن متفاوت است. یعنی آهک زنده یون اکسید دارد و آهک شکفته یون هیدروکسید را در خود دارد.

اما یکی از مهمترین تفاوت های این دو آهک واکنش پذیری آن هاست. آهک زنده در واکنش پذیری ناپایدار است و در صورت تماس با آب واکنش اگزو ترمیک ایجاد می‌کند. که در این واکنش آهک زنده حرارت زیادی تولید می کند به طوری که ممکن است منفجر شود. که نتیجه این واکنش پذیری و ترکیبش با آب از طریق ترکیب شیمیایی که به وجود می آید آهک شکفته را تولید می کند.

 اما برعکس واکنش آهنگ زنده ، هیدروکسید کلسیم بسیار پایدار است و اگر با آب ترکیب شود باعث ایجاد حرارت یا تغییر شیمیایی نمیشود و ترکیبش با آب مایع شفاف و سفیدی به نام آب آهک به شما می دهد. این ماده با ماندن در هوای آزاد به سنگ آهک تبدیل می شود که سنگی سخت است و استحکام زیادی دارد.

آهک شکفته یا همان آهک آب ندیده

با نام های دیگر کلسیم اکسید یا آهکی که سوزانده شده است. آهک کلسینه واکنش پذیری بالایی دارد و به همین علت در صنایع مهمی مانند فولاد، متالوژی و .. استفاده فراوان دارد. واکنشی که در آهن آهک شکفته به وجود می آید، کلسیناسیون نام دارد، که اگر به طور کامل و به درستی صورت بگیرد،ابعاد کلوخه به دست آمده از آهک کلسینه برابر با کلوخه آهک اصلی است.

برای اینکه تجزیه حرارت مربوط به سنگ معدنی یا مواد دیگر اعمال شود از واژه کلسینه شدن استفاده می کنند هنگامی که سنگ آهک معدنی را در کوره های آهک پزی قرار می دهند و در حرارت بیش از 1000سانتی گراد و در مدت زمان طولانی قرار می دهند به طوری که مواد شروع به تجزیه کنند در نتیجه مواد غیر ضروری آن مانند آهن و منیزیم و گاز کربنیک  جدا می شود و یک آهک خالص با یک فرمول مولکولی کلسیم اکسید باقی می ماند.در علم واژه کلسینه شدن یعنی در حضور اکسیژن حرارت دهی شود.به عبارت دیگر اگر بر روی سنگ های معدنی چه اکسیژن باشد چه نباشد حرارت اعمال شود به طوری که دچار تجزیه حرارتی شود به آن اکسید شدن می گویند.حرارتی که به آن اعمال می شود بین 550 تا 1200 درجه سانتی گراد می باشد. این نوع آهک فعال ترین نوع آهک است.

واکنش شیمیایی کلسینه کردن با وجود آنکه بسیار ساده و آسان به نظر می رسد ولی در عمل از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و به عوامل بسیاری وابسته می باشد.
به ازای هر کیلو گرم سنگ آهک حدود 406.7 کیلوکالری حرارت لازم می باشد.
واکنش اصلی در کلسینه کردن سنگ آهک به صورت زیر می باشد:

CaCO3           +            Q          →           CaO             +              CO2

تولید آهک متالورژی مناسب فولاد سازی معمولا به دو روش ، یکی  در ساخت کوره دوار آهک (Rotary Klin)و دیگری در کوره شفت(Shaft Klin) انجام می گیرد.
زمان کلسینه شدن نیز، شرایطی مشابه با دمای کلسینه شدن دارد و اگر مدت آن از حد معینی تجاوز کند این امر منجر به تشکیل آهک متراکم با خلوص نامطلوب می شود، لذا لازم است که دما و زمان به دقت در جریان کلسینه معین و برنامه ریزی گردد.
محصول بدست آمده از کلسینه کردن سنگ آهک را آهک زنده و در زبان رایج ، آهک می نامند.

دانه بندی
شرکت قادر است آهک شکفته تولید شده در کارخانه ی خود را در دانه بندی های زیر با بهترین کیفیت ارائه کند:

  0  –  5  mm
  5  –  15  mm
15  –  30  mm
20  –  50  mm
20  –  60  mm
20  –  80  mm

آنالیز شیمیایی آهک کلسینه تولید شده در شرکت به شرح زیر می باشد :

CaO MgO SiO2 Fe2O3 L.O.I
% 90  –  94 % 0.5  –  1.5 % 0.3  –  1 % 0.3  –  0.5 % 4  –  6

ویژگی های آهک شکفته

آهک کلسینه نیز دارای رنگ سفید می باشد، اگر ناخالصی هایی مانند آهن و منگنز وجود داشته باشد، آهک کلسینه دارای رنگ قهوه ای یا خاکستری یا زرد می شود.آهک کلسینه نیز مانند آهک های دیگر مقداری بوی خاک می دهد.آهک کلسینه دارای بلور ریز هستند و اگر با چشم غیر مسلح دیده شود بسیار بی شکل به نظر می آید.آهک کلسینه واکنش پذیری بسیار بالایی داردکه باعث می شود عناصر مضر و اضافی حذف شوند.واکنشی که در آن آهک کلسینه به وجود می آید به دلیل فرآیندی است که در آن به سنگ آهک گرما داده می شود.برای این که آهک شکفته تولید شود به سنگ آهک، سوخت مناسب و کوره که به درستی طراحی شده باشد نیاز است.

کاربرد آهک شکفته

  • آهک کلسینه در صنایع زیادی استفاده می شود مثلا برای خالص و شفاف کردن آب آشامیدنی
  • فاضلاب را پاکسازی می کند.
  • گازهای دودکش را گوگرد زدایی می کند.
  • همچنین در صنایعی مانند آهن، فولاد، صنایع شیمیایی و در عمران و ساختمان سازی استفاده فراوان می شود.
  • آهک شکفته بر خلاف واکنش پذیری بالایی که دارد، اگر رطوبت را جذب کند، واکنش پذیری آن از دست می رود.
  • آهک کلسینه نام های زیادی دارد از جمله آهک زنده، اکسید کلسیم، آهک آب ندبده، آهک شکفته و …را داراست.
  • در مرغداری ها و دامداری ها نیز به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود.
  • برای تولید مصالح ساختمانی مانند سیمان، گچ و … استفاده می شود.
  • به عنوان یک نوع ماده اولیه اصلی در تولید آهک هیدراته می باشد.

اسامی آهک شکفته

این نوع آهک اسامی متفاوتی دارد با توجه به کاربردی که در صنایع فیزیکی و شیمیایی دارد نام آن متفاوت است.به طور مثال اگر با حرارت زیاد پخته شود نام آهک پخته را به آن می دهیم.هم چنین می توان به آن لقب آهک زنده را نیز داد.هم چنین آهک آب نخورده نیز از نام های دیگر آن است.

آهک کلسینه

آهک شکفته اسامی دیگری نیز دارد، از جمله آهک مرده یا همان آهک آب خورده.برای این که آهک شکفته تولید شود، باید آهکی که پخته شده یا همان آهک زنده با آب ترکیب شود تا شکفته شود.آهک شکفته دارای رنگ سفید است و پایداری زیادی دارد.این نوع آهک کاربرد فراوانی در صنعت دارد و به همان آهک هیدراته معروف است.از جمله کاربردهای دیگر آن در صنایع ساختمانی، صنایع شیمیایی و نفت و گاز و .. می باشد.

قیمت آهک شکفته

آهک کلسینه هم به صورت داخلی و هم خارجی وجود دارد،که با توجه به کیفیت موجود هرکدام که مدنظر داشتید می توانید تهیه کنید.

فروش آهک شکفته

شرکت پویان طلوع سپاهان تولیدکننده انواع آهک هیدراته, سنگ دولومیت و.. آهک کلسینه را در کوره های صنعتی که امکان اعمال حرارت بالا دارد را انجام می دهد که انواع آهک با قیمت مناسب اما کیفیت بالا را عرضه کرده است. برای کسب اطلاعات بیش تر با پویان طلوع سپاهان در تماس باشید.

سخن آخر

در این مقاله با ماده جالبی که آهک شکفته نام داشت و کاربرد ها و مصارف آن آشنا شدیم و حال می دانیم که در چه صنایعی استفاده می شود.

پس اگر قصد خرید این آهک و محصولات مشابه آن را دارید شرکت پویان طلوع سپاهان با بیش از ۴۰ سال سابقه مدیریتی در خدمت شماست ، تا شما را در این امر یاری کند.

این شرکت با طراحان و نیروهای با تجربه خود در زمینه ساختمان و فنی مهندسی تلاش کرده با تولید محصولات بومی کشور را از واردات بی نیاز کند که بهترین تولید کننده در این زمینه شناخته می شود.

از شما ممنونم که تا پایان این مقاله با من همراه بودید تا با این مطالب مفید و پرکاربرد آشنا شویم.