تفاوت آهک زنده و شکفته

تفاوت آهک زنده و شکفته

مقدمه

یکی از انواع مواد معدنی که سابقه‌ی بسیار طولانی در ساخت ملات برای ساختمان سازی و استحکام بنا‌ها را دارد، آهک می‌باشد. آهک‌ها در انواع متعددی موجود هستند. یکی از آنها آهک زنده است، که به طور طبیعی در تهیه‌ی ملات‌ها به منظور زیرسازی جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آهک‌ها در واقع بخش اساسی و اصلی  پوسته زمین هستند. بعد از جنگ جهانی دوم هم در بسیاری از کشورهای صنعتی برای پایدار کردن و مقاومت زمین در امر پی سازی راه‌ها از آن استفاده می‌کردند. در این نوشته تصمیم داریم در مورد تفاوت آهک زنده و شکفته صحبت کنیم.

آهک چه ماده ای است؟

به ماده معدنی که با فرمول شیمیایی به نام هیدروکسید کلسیم با آهک هیدرات ساخته شده آهک می‌گویند. آهک‌ها به دلیل مقاومت و واکنش پذیری شدید، با دیگر مصالح ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. آهک‌ها در برابر آهن و فولاد به طور خیلی جدی واکنش نشان داده و موجب خوردگی آنها می‌شود. به همین دلیل باید سعی شود، در همچنین ترکیباتی کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

آهک زنده

تعریف آهک شکفته شده

همان‌طور که پیش‌تر اشاره نمودیم، آهک خود از اکسید کلسیم ساخته شده است. آهک شکفته بر اثر تماس آهک‌ها با آب تشکیل می‌شود. البته در این مرحله یک فرایند شیمیایی صورت می‌گیرد، که ساختار آن را به صورت کریستال بی رنگ می‌کند و از نظر شکل ظاهری به پودر سفیدی تبدیل می‌شود. این نوع آهک در صنایع مختلفی مورد استفاده و کاربرد قرار می‌گیرد.

مقایسه آهک‌های زنده و آهک‌های شکفته

آهک‌ها از مواد معدنی بسیار مهم و کاربردی می‌باشند، که دارای انواع متعددی هستند. بین انواع آنها از نظر فرایند شیمیایی، ساختار مواد و کاربرد تفاوت اساسی وجود دارد. در این قسمت به این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

تفاوت از نظر فرآیندهای شیمیایی

آهک‌های زنده در حالت طبیعی خود از ناخالصی‌های بسیار زیادی برخوردار می‌باشند. این ناخالصی‌ها مانع استفاده از آن در صنایع و مصارف مختلف است. برای خالص سازی آهک آن را می‌پزند‌. با این روش بسیاری از ناخالصی‌های آهک گرفته شده و به عنوان آهک زنده یاد می‌شوند. این نوع آهک بسیار ترکیبات فعالی دارد. حال در فرایندی دیگر بر روی آهک های زنده آب می‌ریزند. بر اثر یک سری واکنشات شیمیایی، حرارت بالایی از آهک ایجاد شده و تبخیر می‌گردد، سپس آهک به یک پودر سفید تبدیل می‌شود. به این  فرآیند آهک شکفته یا همان آهک مرده می‌گویند.

مقایسه آهک‌های زنده و آهک‌های شکفته

تفاوت آهک زنده و شکفته در نوع کاربرد

آهک‌های زنده در تولید سیمان به شکل خیلی وسیعی به کار برده می‌شوند. اگر توجه کرده باشید در ترکیبات بسیاری از سیمان‌ها به خصوص سیمان پرتلند، از آهک‌ها بسیار استفاده می‌گردد. زیرا آنها نقش به سزایی در چسبندگی سیمان‌ها خواهند داشت. اکسید کلسیمی که در سیمان‌ها وجود دارد هنگام ترکیب با آب، حرارت بسیار بالایی را ایجاد می‌کند. این حرارت برای ضدعفونی کردن استبل، مرغداری‌ها، استخرهای پرورش آبزیان کاربرد فراوانی دارد.  در حالیکه از آهک‌های شکفته در ساخت و تولید بسیاری از محصولاتی که روزانه با آنها سر و کار داریم به کار برده می‌شود. این محصولات شامل پلاستیک، کاغذ، پلیمر و لاستیک‌ها می‌باشند.

 از جمله ویژگی‌های بارز آهک‌های شکفته توانایی استفاده به عنوان یک محصول ضد عفونی کننده در تصفیه آب است. از این رو از آهک‌ها یعنی هم زنده هم شکفته به دلیل قابلیت ضدعفونی کنندگی بالا در بسیاری از موارد از جمله از بین بردن زباله‌های عفونی و پرورش حیوانات اهلی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقایسه قیمت بین این دو آهک

قاعدتاً چون آهک زنده دارای ترکیب فعال فراوانی است، از نظر قیمتی بالاتر از آهک‌های شکفته می‌باشد.  البته قیمت آهک‌های شکفته هم بر اساس کیفیت آن سنجیده می‌گردد. زیرا در روش‌های قدیمی برای تولید آهک‌های شکفته روی آهک‌های پخته شده آب می‌ریختند که از این طریق حجم بسیار زیادی از دی اکسید کربن به آهک‌ها جذب شده و خالصی آهک از بین می‌رفت. بعد کم کم تصمیم بر آن شد که  کارخانه‌های مجهز، با استفاده از روشی نوین به نام هیدراتاسیون کیفیت اصلی را به وجود بیاورند. در این روش به جای ریختن آب بر روی آهک‌ها از بخار آبجوش از طریق تزریق به آهک‌های پخته شده استفاده می‌گردد. در این فرآیند آهک‌های شکفته شده بسیار باکیفیت و خلوص بیشتری تولید می‌شوند که از نظر  قیمتی خیلی بالاتر از روش‌های سنتی هستند.

آهک شکفته

جمع بندی نهایی

آهک‌ها از قدیم الایام تا به حال در بسیاری از صنایع و ساخت و سازها مورد استفاده‌ی بشریت بودند. از آن‌ها در انواع آهک‌های زنده، پودر سنگ آهک، سنگ آهک، آهک هیدراته و غیره مورد کاربرد قرار می‌دادند. از این آهک‌ها در تولید سرامیک و کاشی، تولید سیمان، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و پاک سازی چرم و موارد بسیاری استفاده می‌کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *