آب آهک چیست

آب آهک چیست

همانگونه که از اسم آن مشخص است از ترکیب آب و پودر آهک به وجود می آید، اگر پودر آهک هیدراته را در دمای معمولی در آب بریزید حل نمی شود و بعد از یک مدت زمانی ته نشین می شود، آب آهک ماده ای است که کاملا شفاف بوده و بوی آن مانند بوی خاک است و همچنین طعم تلخی دارد. آب آهک دارای خاصیت هایی از جمله خوراکی و صنعتی می باشد. برای تولیدات محصولات شیمیایی و در مصارف صنایع ساختمانی، گاز و نفت از آب و آهک استفاده میشود. آب آهک نوع دیگری نیز دارد که به خوبی تصفیه می‌شود و مواد سمی و فلزات در آن وجود ندارند، که از این نوع برای مصرف خوراکی می توان استفاده کرد.

آب آهک خوراکی 

آهک خوراکی را از سنگ آهن به دست می آورند این نوع سنگ از مواد کربنات کلسیم می باشد و یک سنگ معدنی است. آهک هیدراته را در دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد قرار می‌ دهند تا همه ناخالصی های آن از جمله، آهن، دی اکسید کربن ، آلومینیوم ، فلزات سنگین و … از آن جدا شود . آهکی که در مواد خوراکی استفاده می‌کنند باید دارای خلوص ۹۹% باشد. فقط کارخانجات پیشرفته و با استفاده از تجهیزات پیشرفته می توانند چنین محصولاتی را تولید کنند. این محصول در تهیه مواد غذایی مورد استفاده است، آهکی که برای خوراکی مناسب است یک پودر شبیه آرد می باشد که سفید رنگ و بدون هیچ دانه سیاهی است، از آب آهک بیشتر در صنعت و امور ساختمانی استفاده می‌شود، اما از این محصول می توان در موارد خوراکی نیز استفاده هایی کرد، که استفاده از این محصول در مواد خوراکی به صورت غیر مستقیم می باشد. آب آهک خوراکی به صورت محلول می باشد که از کربنات کلسیم به دست می آید.

در کل آهک قابل مصرف برای انسان نمی باشد زیرا باعث مشکلات گوارشی می شود، اما برای مصرف این ماده در مواد خوراکی این مواد را در آب آهک برای مدتی می خوابانند سپس مواد خوراکی را چندین مرتبه آبکشی می کند تا آهک آن از بین برود ، با این کار آهک تاثیرات مثبتی مثل : شکل ظاهری خوراکی را حفظ و همچنین حفظ مواد مغذی در خوراکی و . . . می گذارد.

کاربرد آب آهک در آشپزی :

_ برای پخت مربا ، از آهک مصرف زیادی می شود. برای به دست آوردن مربای میوه های لطیف و ضعیف که بعد از پخته شدن  ظاهر خود را از دست می دهند از آهک خوراکی استفاده می کنند، زیرا ظاهر میوه ها را بعد از پخت حفظ می‌کند و همچنین در حفظ مواد مغذی مثل پروتئین کاربرد دارد.

_ برای درست کردن خیارشور و ترشیجات نیز از محلول آب آهک خوراکی استفاده می کنند، زیرا وقتی میوه ها و سبزیجاتی مثل : کلم ، هویج ، خیار و . . . را داخل سرکه یا آب نمک قرار می دهند ممکن است ظاهر آنها تغییر کند و گاهی ممکن است آنها له شوند در این مورد از محلول آب آهک خوراکی استفاده می کنند تا باعث جلوگیری از خراب شدن میوه ها و سبزیجات در ترشی شوند .

_ در تولیدات قند و شکر نیز از این محلول خوراکی استفاده می شود. تولید قند و شکر را از استخراج شهد و تصفیه انجام می دهند که این شهد دارای ناخالصی های زیادی می باشد که برای انسان ها مضر است بنابر این، این ناخالصی ها باید جدا شوند ، آهک هیدراته خوراکی را با اسید سولفوریک ترکیب کرده و به شهد چقدر قند اضافه می کنند، با این روش ناخالصی های شهد را جدا میکنند.

_ در استفاده از گیاه ذرت از آب آهک خوراکی استفاده می کنند ذرت گیاهی دارای مواد مغذی می باشد که برای تهیه بعضی از خوراکی ها از آن استفاده می شود، و برای اینکه مواد مغذی آن از بین نرود و همچنین برای غنی سازی آن و از بین بردن سموم از محلول خوراکی آب آهک استفاده می کنند.

_ استفاده دیگر این محلول خوراکی در تولید آب میوه می باشد، برای تولید آب میوه های صنعتی برای غنی سازی و اضافه کردن مواد نگهدارنده از مواد شیمیایی استفاده می شود ، محلول آب آهک خوراکی با فرمولی که در ساختار آن وجود دارد برای مصرف انسان قابل جذب می باشد بنابراین می توان از آن برای ماده نگهدارنده در آب میوه استفاده کرد زیرا باعث جلوگیری از فاسد شدن آب میوه می شود.

آهک هیدراته چیست :

آهک هیدراته به شکل پودر سفید رنگ است ، این پودر یک نوع مواد شیمیایی است که امروزه از آن استفاده زیادی می شود ، و آن را به نام های زیادی می شناسند مثل : آهک شکفته ، آهک ترشی ، آهک زنده ، آهک مرده ، آهک آبدار.

آهک هیدراته به راحتی در آب حل نمی شود اما وقتی آن را به آب اضافه می کنند تبدیل به یک پودر رقیق شده، می شود که این محلول را شیر آهک نیز می گویند ، ۲ نوع آهک هیدراته  وجود دارد ۱_خوراکی ۲_  صنعتی

روش تولید آهک هیدراته :

برای تولید آهک هیدراته به ۳ روش می توان استفاده کرد.

۱_ تولید آهک هیدراته به روش سنتی :

در گذشته اجاق هایی را با استفاده از سنگ و گل می ساختند و داخل آن آتش روشن می کردند و بعد از مدت زمانی که آتش روشن بود سنگ ها پخته می شدند و به آهک زنده تبدیل می شدند، سپس سنگ های پخته را با آب قاطی می کردند که آنها به شیر آهک تبدیل می‌ شدند. آهک ها از حفره های زیرین به صورت مایع خارج می شدند و سپس این آهک به دست آمده را با آب ترکیب کرده و آهک هیدراته به این صورت به روش سنتی به دست می آمد.

۲_ تولید آهک هیدراته به روش ماشینی :

در روش ماشینی بعد از اینکه سنگ آهک را از معادن استخراج کردند با استفاده از ماشین های مخصوص آن ها را آسیاب کرده و به پودر تبدیل می‌کنند و بعد آنها را داخل کوره می گذارند تا پخته شود، سپس آن ها را درون بوکنر می برند و با استفاده از دستگاه های مخصوص به نام هیدراتاسیون عمل آبدار شدن روی آن انجام می گردد و سپس تبدیل به آهک هیدراته شده و از دستگاه خارج میشود.

۳_ تولید آهک هیدراته با استفاده از روش ماسه بادی :

ماسه آهکی، را نیز درون کوره می گذارند تا کاملا پخته شود و آن را به آهک  زنده تبدیل می ‌کنند و سپس فرایند آهک شویی روی آن انجام می شود و آن را به آهک هیدراته تبدیل می کنند.

نتیجه گیری :

آهک هیدراته یک پودر سفید رنگ است که می توان در بعضی از خوراکی ها از آن استفاده کرد که باعث حفظ مواد مغذی و حفظ ظاهر آن ها می شود آهک هیدراته باید در غلظت پایین استفاده شود زیرا در غلظت پایین سمی نمی باشد. برای استفاده از این محلول در مواد خوراکی باید توجه داشته باشید که از نوع خوراکی آن استفاده می کنید زیرا اگر از محلول صنعتی آن استفاده کنید ممکن است باعث مسمومیت شدید شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *