ساختار کوره دوار و مزایا و معایب

مقدمه

در صنعت ریخته گری برای مرحله ی ذوب سازی مواد استخراج شده از کوره های حرارتی با مدل‌ های مختلف استفاده می ‌کنند که یکی از آن ها کوره دوار نام دارد. سوختی که در این نوع کوره‌ ها برای حرارت دادن مستقیم به مواد استفاده می‌ شود در سه مدل گاز، گازوئیل و مازوت قابل استفاده می باشد‌. طراحی کوره های دوار اگر به درستی صورت بگیرد، مواد نهایی به دست آمده از آن ها در بالا ترین کیفیت خواهند بود و علاوه بر آن به دلیل کیفیت ساخت کوره دوار ماندگاری آن بیشتر بوده و دیرتر خراب می‌ گردد. در ادامه مطلب شما را با ساختار آن ها و معایب و مزایایی که دارند. بیشتر آشنا می کنم.

آشنایی با کوره دوار و ساختمان آن

کوره دوار یک دستگاه برای حرارت دادن مواد و ذوب‌ سازی آن ها است. از طریق این کوره‌ ها می ‌توان چندین تن از موادی مثل: آلومینیوم، چدن، سیمان، آهک هیدراته، آلومینا و غیره را تولید کرد. ساختمان کوره‌ های دوار به گونه‌ ای طراحی شده است که شامل یک سری لوله‌ های استوانه‌ ای می ‌باشند. این لوله ها از جنس فولاد بوده و برای آن که مواد داخل آن ها به راحتی در جهت افقی به چرخش توسط الکترومتر در بیایند، در زیر آن ها ریل یا غلطک کار گزاری می شود.

 درون بدنه ی این لوله از یک سری آجر های نسوز که با خاک چینی تهیه شده‌ اند و به اصطلاح دیر گداز هستند، استفاده شده است، تا وقتی درون کوره مشتعل می ‌شود حرارت به وجود آمده در آن نتواند به دیواره‌ های کوره آسیب وارد نماید.

نحوه عملکرد کوره دوار

درون این مدل کوره‌ ها تعدادی مشعل تک سوز یا دو گانه سوز به کار رفته است. سوخت این مشعل ‌ها در اغلب موارد مازوت می ‌باشد. ولی از سوخت‌ های دیگری مثل: گازوئیل و نفت هم می ‌توان در آن ها استفاده نمود. زمان روشن شدن دستگاه حرارت مشعل تا جایی که آجر های نسوز به خوبی داغ شوند، ادامه پیدا می‌ کند.

 بعد از آن با چرخش بدنه ی کوره حول محور افقی مواد نیز در همان جهت به گردش در می ‌آیند و این حرارت تا جایی که مواد کاملاً از حرارت اشباع شوند و به حالت مذاب درآیند، ادامه می ‌یابد. بعد از آن مواد داخل لوله‌ های کوره به حرکت درآمده و در انتهای آن به داخل قالب‌ های مخصوصی ریخته می ‌شوند.

مزایای کوره دوار

همان طور که اشاره کردم، بدنه داخلی کوره ‌های دوار با استفاده از آجر های نسوز عایق شده ‌اند. استفاده از این متریال برای ساخت دیوار های داخلی کوره باعث شده که مزایای زیادی برای آن داشته باشند. به عنوان نمونه: صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و تولید محصولات بیشتر، مقاومت بالا در دما های زیاد، پایداری در برابر فشار های بالا، چرخش سریع مواد و… این ویژگی‌ های آجر های عایق و نسوز سبب شده، تا گرمایی که در داخل کوره‌ های دوار به وجود می ‌آید به راحتی از دست نرود و کوره سرد نشود.

علاوه بر آن به دلیل منافذ بالا ،نرم و سبک بودنشان با هر ابزار دستی می ‌توانید آن ها را به هر ابعادی که می ‌خواهید برش بزنید. آجر های نسوز و عایق انواع مختلفی دارند مثل: آجر های شاموتی، آلومینایی، کروم و… گاهی هنگام ساخت دیواره‌ های داخلی کوره‌ های صنعتی از چند نمونه آجر استفاده می ‌کنند. که این مسئله بستگی به نوع فعالیت کاری شما و تولید ماده نهایی دارد. بنابراین بر حسب نیاز بایستی با کارشناسان متخصص در این زمینه تصمیم بگیرید، که از چه مدل آجر های نسوزی به عنوان پوشش دیواره‌ های داخلی کوره های دوار استفاده کنید.

از مزایای دیگر این کوره ها می ‌توان به هزینه کم برای سرمایه ‌گذاری، ترکیب شدن یکنواخت مواد درون آن ها و منتقل شدن حرارت به صورت یکسان در بین مواد و هم چنین ظرفیت بالای ذوب در آن ها اشاره کرد.

 

معایب کوره دوار

آجر های نسوزی که به عنوان پوشش در دیواره ی داخلی کوره‌ های دوار به کار می ‌روند. همان طور که قبلاً ذکر کردم دارای تراکم کم و تخلخل زیاد می ‌باشند. این  خصوصیت آن ها باعث شده، تا ساختارشان نرم و سست باشد و در برابر سایش نتوانند از خود مقاومت بالایی نشان دهند.

به همین خاطر کوره ‌های حرارتی که در آن ها متریال نسوز به کار رفته شده برای انجام فرایند های سخت ‌تر و ذوب محصولات سنگین ‌تر گزینه مناسبی نمی ‌باشند. چرا که با چرخش و پرتاب شدن قطعات سنگین وزن در داخل کوره به آجر های نسوز موجود در دیواره‌ های آن ها آسیب وارد شده و دچار ساییدگی می ‌شوند.

در نتیجه با گذشت زمان طول عمر آن ها کاهش پیدا می ‌کند. از معایب دیگر آن می ‌توان به تولید آلودگی هوا توسط کوره، سخت شارژ شدن آن و هم چنین سخت بودن کنترل واکنش ‌های شیمیایی که درون آن صورت می ‌گیرند، اشاره کرد.

در زمان خرید کوره‌ های دوار به چه نکاتی باید دقت کرد؟

_ هنگام خریداری این مدل کوره ‌ها بهتر است به ظرفیت آن ها و مقدار موادی که می ‌توان درونشان برای ذوب سازی ریخت، توجه کنید. علاوه بر آن دمایی که توسط مشعل ‌های کوره تولید می ‌شود نیز دارای اهمیت زیادی است و باید مد نظرتان قرار بگیرد.

_ تعیین محل نصب کوره و انتخاب ابعاد آن بر اساس اندازه های از قبل گرفته شده

_ توجه به مقاومت کوره در برابر حرارتی که در آن تولید می ‌شود.

_ دقت کردن به نوع متریال و کیفیت آن ها که در ساخت دیواره های داخلی و خارجی کوره به کار رفته اند.

کلام پایانی

من در این محتوا به معرفی کوره و مزایا و معایب آن پرداختم. برای آگاهی بیشتر راجع به این نوع دستگاه‌ ها می‌ توانید با مهندسان شرکت پویان طلوع سپاهان در ارتباط باشید.  این مجموعه در زمینه ی تولید مواد معدنی، آهک، دولومیت و… فعالیت دارند و می توانند به شما مشتریان عزیز در انجام فعالیت هایی مثل: طراحی، ساخت و اجرای کوره های حرارتی کمک کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *