آشنایی با کاربرد های سود مایع

مقدمه

این ماده ی شیمیایی دارای اسامی مختلفی از جمله: سدیم هیدروکسید مایع، سود سوز آور، سودای قلیایی و غیره می‌ باشد. در واقع از این مایع روشن  بدون بو که خاصیت قلیایی دارد در صنایع گوناگونی استفاده می‌ کنند. چرا که قدرت حل شوندگی آن در آب بسیار بالا است. به دلیل خاصیت خورندگی بالای این محلول چنان چه در تماس با فلزات قرار بگیرد، باعث خورد گی در آن ها و آزاد شدن گاز هیدروژن می شود. که این مسئله بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث آتش سوزی گردد.

من با نوشتن این محتوا قصد دارم، شما را با کاربرد های مختلف سود مایع بیشتر آشنا کنم. برای خریداری محصولاتی مانند: آهک هیدراته،  دولومیت کلسینه، آهک زنده، سنگ دولومیت، پودر آهک و غیره می ‌توانید به شرکت پویان طلوع سپاهان واقع در اصفهان با حضور کادر مجرب مراجعه کنید.

معرفی کاربردهای سود مایع

کاستیک سودا یک نوع باز قوی می باشد که با توجه به ویژگی ‌های خاصی که دارد، می ‌توان از آن در صنعت های مختلفی استفاده کرد. یکی از این صنایع کاغذ سازی است که در ادامه بیشتر راجع به آن با شما عزیزان صحبت می ‌کنم.

ساخت کاغذ:

از سود مایه به عنوان یک ماده جدا کننده الیاف سلولزی از لیگنین در زمان تولید کاغذ استفاده می‌کنند که به این مرحله فرایند کاغذسازی کرافت گفته می‌شود علاوه بر آن از این مایع با اضافه کردن به خمیر کاغذ قهوه‌ای برای تبدیل شدن رنگ آن به سفید استفاده می‌کنند.

صابون سازی:

یکی دیگر از مصارف سودای قلیایی در ساخت صابون می ‌باشد. چرا که این ماده قادر است که بافت چربی را از هم دیگر تفکیک نماید و آن را از حالت مایع به جامد درآورد. زیرا این گونه بهتر می ‌توان از صابون جامد نگه داری و استفاده کرد.

موارد استفاده از سود مایع در صنایع غذایی

این ماده ی شیمیایی در صنایع غذایی به عنوان یک پوست گیر و مایع شست و شو دهنده ی میوه و سبزیجات زیاد به کار می ‌رود. به عنوان مثال: برای گرفتن تلخی زیتون، تولید شکلات، کارامل و کاکائو، ساخت فرآورده‌ های لبنی، نوشابه ‌های گاز دار و تولید بستنی.

صنایع فلزی:

برای این که بتوان در فرایند ساخت فلزاتی از جمله: آلومینیوم از ورود ناخالصی ‌هایی مانند: اکسید آهک ناشی از کانی ‌های معدنی جلوگیری کرد. از سود سوز آور استفاده می‌ کنند. علاوه بر آن به خاطر قابلیت حل پذیری بالای روی و قلع در داخل این مایع و تولید زینکات سدیم سودای قلیایی را به کار می‌ برند.

تصفیه آب:

برای آن که بتوان آب ‌های آشامیدنی را میکروب زدایی کرد و علاوه بر آن ph آن را بالا برد از محلول سود مایع استفاده می ‌کنند. چرا که اگر میزان اسیدیته ی آب پایین بیاید خاصیت خورندگی آن نیز کم شده و در نتیجه هر فلزی در داخل آب قرار بگیرد از جمله: قلع و مس و فلز های سمی دیگر نابود خواهند شد.

ساخت مواد شوینده:

از آن جایی که سود مایع قدرت شیمیایی بالایی دارد و فعالیت و خاصیت چربی زدایی آن نیز بالا است با استفاده از مخلوط کردن آن با مقداری آب و سپس حرارت دادن این محلول موادی برای شست و شو دادن مخزن‌ های نگه دارنده ی مواد مختلف، تمیز کردن جای چربی هایی مثل: روغن و گریس و مواد پروتئینی، پاک سازی لوله ها و غیره استفاده می ‌نمایند. بنابراین به خاطر خاصیت چربی زدایی این محلول هم در خانه برای پاک کردن اجاق گاز و هم در کارخانه‌ ها برای تمیز کردن تجهیزات آهنی و… قابل استفاده می‌ باشند.

ساخت بتن های ترکیبی:

برای ساخت بتن‌ های سیمانی که با مواد پلاستیکی ترکیب می ‌شوند نیز از سودای قلیایی استفاده می ‌کنند. چرا که این محلول می‌ تواند میزان آب مصرفی را کاهش دهد و با استفاده از یک دست کردن سیمان در حین ترکیب شدن شن و ماسه به کارایی بیشتر آن بیفزاید.

تولید سوخت‌ های بیولوژیکی به وسیله ی کاستیک سودا

با توجه به قیمت ارزان و حجم کم محلول سود سوز آور برای تولید کاتالیزور هایی مانند: متانول و تری گلیسیرید که برای سوخت‌ های غیر نفتی به کار می ‌روند، قابل استفاده می باشد. برای تهیه ی آهک شکفته شرکت پویان طلوع در خدمت شما است.

کاربرد سود مایع در صنعت دارو سازی

برای ساخت داروهایی که باعث کاهش کلسترول خون می شوند. مثل: آسپرین و هپارین که سبب رقیق سازی و در نتیجه جلوگیری از لخته شدن خون و مبتلا شدن به بیماری‌ های قلبی و عروقی می گردند، قابل استفاده هستند.

سودای قلیایی را در چه شرایطی می ‌توان نگه داری کرد؟

این ماده دارای پایداری بالایی است اما در مجاورت گرما پایداری خود را از دست می دهد. با توجه به این که سود مایع اگر در مجاورت هوا قرار بگیرد واکنش پذیری بسیار زیادی دارد و می‌ تواند دی اکسید کربن موجود در هوا را به خود جذب نماید و در نتیجه سدیم کربنات جامد بر جای بگذارد. شرایط نگه داری از آن در داخل انبار ها نیز بسیار خاص است.

 علاوه بر آن اگر برای نگه داری از این محلول ‌ها از مخزن ‌هایی از جنس فولاد که دارای پوشش‌ های آسیب دیده هستند استفاده نمایید آهن را به خود جذب کرده و در نتیجه سبب تماس کم تر آن ها با هوا و بالا رفتن طول عمرشان خواهند شد.

نتیجه گیری:

من در این محتوا از کاربرد های مختلف سودای قلیایی با شما صحبت کردم. همان طور که گفته شد. این محلول حلال چربی می باشد و به عنوان یک چربی گیر در صنایع غذایی و هم چنین برای ساخت شوینده ها، سفید کننده و ضدعفونی کننده ‌ها در وسایل و تجهیزات مختلف به کار می ‌روند.

 مسئله ای که در هنگام استفاده از این مایع باید به آن توجه کنید، این است که سودای قلیایی دارای خاصیت شیمیایی با قدرت بالا است. بنابراین در هنگام استفاده از آن به ویژه در هنگام رقیق سازی برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست دست ‌هایتان و پاشیدن آن به اطراف حتماً بایستی نکات ایمنی را رعایت کنید، و از دستکش ‌های مخصوص این کار استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *