موارد استفاده دولومیت

کاربرد دولومیت در صنایع مختلف

مقدمه

سنگ معدنی دولومیت از کلسیم و کربنات منیزیم با فرمول شیمیایی CaMg (CO 3)2 تشکیل شده و دارای مقدار کمی از آهن، منگنز، کبالت، سرب و روی در ساختار خود است. رنگ آن سفید خالص است و خواص شیمیایی پایداری دارد. تعداد زیادی از صنایع برای تولید کالاها و محصولات خود به دولومیت وابسته هستند. در میان همه، شرکت پویان طلوع سپاهان به دلیل ارائه محصولات باکیفیت سنگ دولومیت در کلیه ی سایزهای دانه بندی که برای همه کاربردهای صنعتی مناسب است، شناخته شده می باشد. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با کاربرد و موارد استفاده دولومیت در صنایع مختلف توضیح دهیم.

دولومیت کلسینه چیست

در علم شیمی کلسینه کردن به معنای این است که یک ماده ی معدنی خاص در مدت زمان مشخص شده در دمای مورد نظر پخت می شود تا مواد ناخالص از آن حذف شده و کاملا خشک و یکدست شود. ماده کلسینه شده نسبت به ماده اصلی دولومیت خام واکنش پذیری بیشتری دارد. به دلیل عملکرد فوق العاده و بی نظیر آن در تصفیه و محافظت از پوشش نسوز روی فولاد و انواع محصولات فولادی، دولومیت کلسینه یکی از مواد اولیه مهم مورد استفاده در صنایع تولید آهن و فولاد است. همچنین دولومیت کلسینه در دامپروری، تصفیه آب و فاضلاب، شیشه و سرامیک و تولید سوخت زیستی کاربرد دارد.

دولومیت کلسینه

موارد استفاده دولومیت

  • تولید فولاد

بخش عمده ای از دولومیت تولید شده در سرتاسر جهان به ساخت آهن و فولاد اختصاص می یابد. کلسیم و منیزیم دو جزء اصلی دولومیت هستند که به ساخت فولاد کمک می کنند. دولومیت در صنعت فولادسازی به کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف الکترودها، عدم نیاز به مصرف بالای نسوز، افزایش راندمان حرارتی کوره و به تولید انبوه کمک می کند.

  • صنعت سیمان

از آنجایی که دولومیت دارای خواصی با نسبت چگالی بالا و سختی سطح است در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. همچنین به عنوان یک پرکننده استفاده می شود، زیرا یک ماده شیمیایی سخت و قوی است. علاوه بر آن، از دولومیت به دلیل واکنش با آب در رنگ و بتونه نیز استفاده می شود.

  • صنعت شیشه سازی

ترکیبات غنی دولومیت از جمله آهک و منیزیم باعث افزایش کاربرد پودر دولومیت در صنعت شیشه سازی می شود. دولومیت یکی از بهترین مواد معدنی است که به تقویت محصولات شیشه ای کمک می کند. پایداری شیشه را بیشتر و آن را محکم تر می کند.

  • صنعت سرامیک سازی

دولومیت پس از سوختن به یک ماده ی سفید یا سفید مایل به نقره ای تبدیل می شود که  یکی از بهترین مواد شیمیایی در تولید سرامیک می باشد. ویژگی هایی مانند خلوص و کیفیت، آن را در صنعت سرامیک محبوب کرده است.

  • کشاورزی

استفاده از پودر دولومیت در صنعت کشاورزی به عنوان خنثی کننده خاک بسیار مؤثر است، زیرا از یک طرف به حفظ و کنترل PH در خاک هایی که اسیدی کمک می کند، و از طرف دیگر به عنوان کود در خاک هایی که محتوای منیزیم ندارند، کاربرد دارد.

موارد استفاده دولومیت

از دیگر کاربردهای دولومیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت راه آهن، تونل های تخلیه فاضلاب و معادن ذغال
  • صنعت لاستیک
  • ساخت بتن
  • استفاده به عنوان سنگ های زینتی
  • منبع تامین مواد معدنی در خوراک دام
  • استفاده در آکواریوم ها جهت تنظیم آب
  • صنعت دارو سازی

نتیجه گیری

سنگ دولومیت یک سنگ معدنی با ارزش است و حتی در مواقعی کمیاب و در برخی موارد یک سنگ زینتی با ارزش و گران قیمت به شمار می رود. معادن فراوانی در ایران برای تولید و استخراج دولومیت وجود دارند که یکی از آن ها در استان اصفهان واقع شده است. دولومیت استخراج شده از معادن این استان به عنوان یک محصول با کیفیت می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند و حدود 40 درصد از نیاز کشور را در زمینه تولید انواع محصولات سنگ دولومیت تأمین می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *