مراحل تولید آهک

مراحل تولید آهک

مقدمه

ابتدا در مورد آهک و کاربردهای مختلف آن بدانید تا بعدا به شما بگوییم ، آهک چگونه تولید می شود؟آهک یک ترکیب شیمیایی معدنی است که معمولاً به عنوان آهک زنده یا آهک هیدراته شناخته می شود و از یک ترکیب طبیعی به نام سنگ آهک به دست می آید.آهک کاربردهای گسترده ای دارد و در تولید مصالح ساختمانی ، تصفیه آب و گوگرد زدایی گاز استفاده می شود.کارخانه های کاغذ،کارخانه های فرمولاسیون آفت کش ها و سایر صنایع فرآوری شیمیایی از آن به عنوان افزودنی استفاده می کنند.علاوه بر این،در کشاورزی و صنایع نساجی نیز استفاده می شود.

کاربردهای مختلف آهک

  • استفاده از آهک در ساختمان سازی : برای تولید مصالح ساختمانی استفاده میشود.
  • استفاده از آهک در تصفیه آب و فاضلاب : آهک اسیدیته آب را کاهش می دهد و آب را تمیز می کند.
  • استفاده از آهک در صنایع شیمیایی : بیشترین کاربرد شیمیایی آهک در تولید سود سوزآور و سایر مواد قلیایی است.
  • استفاده از آهک در صنایع قند : افزودن آهک به عصاره شکر خام اجازه می دهد تا ترکیبات نامحلول رسوب کنند.
  • استفاده از آهک در صنایع متالورژی : مقادیر زیادی آهک با کیفیت بالا در کارخانه فولادسازی استفاده میشود.

بخوانید : نحوه تشکیل سنگ آهک

اما روش تولید آهک چگونه است؟

  • استخراج آهک

فرآیند تولید آهک از معدن شروع می شود، جایی که ما مواد خام خود را از سنگ آهک (کربنات کلسیم) دریافت می کنیم.سنگ آهک از طریق انفجارهای کنترل شده استخراج می شود.سپس آسیاب می شود و سپس بر اساس اندازه طبقه بندی می شود.در حالی که اندازه های بین 20 تا 80 میلی متر برای تولید آهک استفاده می شود، کوچکترین اندازه ها برای به دست آوردن سنگدانه های آهکی استفاده می شود.

  • کلسیناسیون(آهک زنده)

هنگامی که سنگ ها طبقه بندی شدند، به فرآیند کلسینه کردن یا سوزاندن سنگهای آهک می رسیم.در این مرحله ما سنگ آهک را در دمای بالا تا 1000 درجه سانتیگراد می سوزانیم تا آهک زنده با خلوص بالا تولید شود.همانند آجر، سوزاندن سنگ های آهک را می توان در گیره یا کوره انجام داد.گیره ها سازه های موقتی هستند و یکی از دستگاه های اصلی در تولید آهک، کوره است.آهک زنده با خلوص بالا تا 95 درصد در کوره عمودی آهک تولید می شود و همه گازهای گلخانه ای از آن خارج می شود.

  • طبقه بندی، آسیاب و میکرونیزه کردن

هنگامی که اکسید کلسیم( آهک زنده) به دست آمد، بسته به استفاده بعدی آن، بر اساس اندازه و کیفیت طبقه بندی می شود.ارسال محصول به صورت عمده، کمپرسی، تانکر تحت فشار و بیگ بگ و کیسه ای امکان پذیر است.

  • هیدراتاسیون (آهک هیدراته)

در این مرحله مقدار قابل قبولی آب را به آهک زنده اضافه می کنیم تا آهک هیدراته تولید شود.به عبارتی دیگر به قسمتی از اکسید کلسیم، پس از آسیاب کردن، به صورت کنترل شده، آب اضافه می شود و آن را به هیدروکسید کلسیم (آهک هیدراته) تبدیل می کند.این محصول به صورت کیسه ای و فله ای، مخازن تحت فشار و بیگ بگ ارائه می شود.

  • کنترل کیفیت

برای اینکه بتوان بیش تر در این صنعت حضور داشت، باید محصولات با کیفیت ارائه کرد.برای این منظور ، محصول باید در مراحل مختلف تولید در آزمایشگاه کنترل و آنالیز شود.

در اینجا توضیح مختصری در مورد مراحل تولید آهک داده شد.اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ، پس با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *