نحوه تشکیل سنگ آهک

نحوه تشکیل سنگ آهک

نحوه تشکیل سنگ آهک

نحوه تشکیل سنگ آهک توسط فرآیندهای آلی و معدنی صورت می گیرد. بسیاری از این نوع سنگ ها فسیل پذیر هستند. سنگ های آهکی عمدتا از کربنات کلسیم یا کربنات کلسیم و منیزیم تشکیل شده است. سنگ آهک به تدریج در آب های گرم و کم عمق و شفاف تشکیل می شوند. این نوع سنگ به مرور زمان از بقایای مواد آلی مانند پوسته، مرجان، جلبک، مدفوع و غیره تشکیل می شوند. هنگامی که حیوانات می میرند، بقایای اسکلتی آن ها به مرور زمان به صورت رسوبی جمع می شوند که ممکن است به سنگ آهک تبدیل شوند. کربنات کلسیم که از محلول رسوب می کند، به صورت سیمانی تشکیل می شوند در غیر این صورت سنگ تشکیل نمی شود.امروزه بسیاری از محیط های سازنده سنگ آهک بر روی زمین فعال هستند. بیشتر آنها در قسمت های کم عمق اقیانوس بین 30 درجه عرض شمالی و 30 درجه عرض جنوبی یافت می شوند.

تشکیل سنگ آهک

ترکیب سنگ آهک

 کربنات کلسیم بیشتر وزن سنگ آهک را تشکیل داده است. بقیه ی وزن سنگ آهک از مواد دیگر از جمله کوارتز، مواد معدنی رس، سایدیت، پیریت و مواد معدنی دیگر تشکیل شده است. به دلیل وجود کربنات کلسیم موجود در سنگ آهک، از آن برای شناسایی و تشخیص سنگ ها استفاده می کنند.

انواع سنگ آهک

سنگ آهک را می توان بر اساس نحوه شکل گیری سنگ و شکل ظاهری آن تقسیم بندی کرد. در ادامه به چندین مدل از این نوع سنگ ها می پردازیم.

گچ : گچ یک نوع سنگ آهک است که رنگ آن به صورت سفید یا خاکستری روشن مشاهده می شود. این ماده از بقایای به جا مانده از پوسته ی آهک موجودات دریایی و یا جلبک دریایی تشکیل شده است.

کوکینا : یک نوع سنگ آهک ضعیف است. این ماده بیشتر در سواحل تشکیل می شود.

سنگ آهک سنگی : سنگ آهکی است که در تخته های خیلی نازک وجود دارد که می تواند به راحتی جدا شوند و در سطح صاف تشکیل شوند.

سنگ آهک فسیلی : سنگ آهک فسیلی از فسیل های زیادی تشکیل شده است.از پوسته و اسکلت موجودات با گذشت زمان این نوع سنگ به وجود می آید.

سنگ آهک اوولیتی : این سنگ آهک بیشتر از کربنات کلسیم اوولیتها تشکیل شده است.

سنگ آهکی های زیستی : از فرآیند بیولوژیکی ساخته شده است.

سنگ های آهکی شیمیایی : در این مدل سنگ آهک جانداران به صورت مسقیم در شکل گیری آن نقش ندارند. تراورتن یک نمونه از این سنگ ها است.

سنگ های آهکی آواری : در اثر وزش باد و یا جریان آب سنگ آهکی که تشکیل شده است را با خود حمل می کند و باعث فرسایش آن می شود. بعد از گذشت مدت زمانی وارد محیط جدید می شود و دوباره رسوب می کند.

کاربرد سنگ آهک

بیشتر سنگ های آهک را به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. از سنگ آهک خرد شده در پایه جاده و راه آهن استفاده می کنند. همچنین می توان از آن در بتن هم استفاده کرد. برای ساخت کوره سیمان باید از سنگ خرد شده ی آهک استفاده کرد.

بعضی از سنگ های آهک به دلیل منافذ کمی که بین آن ها وجود دارد، در برابر سایش و یخ زدگی مقاومت می کنند.از آنجا که استخراج سنگ آهک آسان تر از بقیه ی سنگ ها است، در تجهیزات معدن، تختخواب و غیره بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا تفاوتی بین سنگ آهک و آهک وجود دارد؟

پودر آهک به طور مستقیم از معادن استخراج می شوند و در صنایع خاص مانند راه سازی و شهرسازی و ماشین آلات و غیره استفاده می شوند. سنگ آهک در بسیاری از کاربردها مانند کشاورزی جایگزین آهک می شود. سنگ آهک در مقایسه با آهک واکنش کندتری دارد و بسته به نوع کاربرد ممکن است معایب دیگری نیز در مقایسه با آهک داشته باشد. با این حال، سنگ آهک به طور قابل توجهی ارزان تر از آهک است. سیمان، گرد و غبار کوره سیمان، خاکستر بادی و غبار کوره آهک جانشین برخی از مصارف ساختمانی آهک هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *