ساخت کوره دوار و اهمیت آن در صنایع معدنی

شرکت پویان طلوع سپاهان با کادر فنی و مجرب خود انواع کوره های دوار سیمان، کوره دوار آهک و.. را برای مشتریان عزیز عرضه می کند.

کوره دوار یکی از تجهیزات صنعتی و پر کاربرد در صنایع تولید مواد شیمیایی و معدنی به شمار می رود. کوره دوار عبارت است از یک کوره صنعتی به شکل استوانه ای با طول بزرگ و قطر بالا که حول یک محور می چرخد. در حین فرآیند چرخش، عملیات حرارت دهی به مواد درون کوره انجام می گیرد. فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی مختلفی بر روی مواد درون کوره اِعمال می گردد. کوره های دوار بر اساس تبادل حرارت و همچنین جریان موازی گازها و مواد و روش های انتقال انرژی طبقه بندی می شوند.

انواع کوره دوار را می توان به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد؛ کوره دوار حرارت مستقیم؛ کوره های دوار ساخته شده از جنس آلومینا؛ کوره های استوانه ای با سیمان به منظور افزایش یا کاهش و تبلور مواد؛ کوره های دوار برای کلسینه کردن هیدروکسید آلومینیوم؛ کوره های مخصوص کربنات ها، سولفات ها و دیگر مواد؛ همچنین کوره هایی برای آب زدایی از مواد؛ کوره های مخصوص استخراج سرب و روی؛ کوره های دوار برای آلیاژهای آهن و فلزات غیر آهنی از طریق فرایند کاهش؛ استخراج از سنگ معدن جامد و همچنین کوره های دوار برای بازیابی مواد خام در کارخانه.

همانطور که از موارد کاربردی فوق می توان دریافت، ساخت کوره دوار برای صنایع مختلف بسیار واضح و ارزشمند است. با توجه به فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی که در صنایع شیمیایی و معدنی رخ می دهد،  طراحی و ساخت کوره دوار موضوع پیشبرد فرآیندهای فوق برای صنایع معدنی لازم است.

یکی از نکات مهمی که در ساخت کوره دوار اهمیت دارد توجه به نوع کاربری کوره و همچنین استفاده از سوخت گازی، مایع و جامد در طول فرایندها است. حرارت ناشی از سوختن در کوره دوار در طول فرآیند بر بستر مواد داخل کوره جریان پیدا می کند. دو مورد از کوره های پرکاربرد از صنایع مواد معدنی، ساخت کوره دوار آهک و همچنین ساخت کوره دوار سیمان است. در ادامه مطلب با ویژگی این دو آشنا می شویم.

ساخت کوره دوار

 ساخت کوره دوار آهک برای تولید آهک در صنایع معدنی

 کوره دوار آهک یکی از کوره های صنعتی است که فرآیند ساخت آن به اوایل قرن بیستم باز می گردد. از این کوره برای تولید آهک استفاده می شود. با توجه به نقص هایی که کوره های قدیمی برای تولید آهک به وجود آوردند، کوره های دوار به عنوان ابزارهای کارآمد به صنعت معرفی شدند. ساخت کوره دوار آهک فواید زیادی را به صنعتگران معرفی کرد. در این کوره، مواد مزاحم و ناخالصی ها نظیر سولفور به راحتی قابل حذف از بستر آهک هستند. در حال حاضر، امکان ساخت کوره دوار آهک با ظرفیت بیش از هزار تن در روز در صنایع قابل اجرا است.

 ساخت کوره دوار سیمان برای تولید مصالح ساختمانی

یکی از از پروژه های کوره دوار، ساخت کوره دوار سیمان است. کوره دورا برای سیمان عبارت است از یک محفظه استوانه ای با طول بلند که گازهای احتراقی از یک سمت، وارد کوره می شوند و فرآیند انتقال حرارت در دمای بالاتر از ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد تا ۱۹۰۰ درجه سانتیگراد برای ذوب مخلوط به کار می رود. کوره های دوار تولید سیمان از نظر کاربردی در صنایع معدنی اهمیت زیادی دارند. استانداردهای صنعتی برای در مورد ضخامت کوره ها، قطر، مواد، پوشش داخلی کوره و … برای ساخت کوره دوار سیمان رعایت می شود.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *