سنگ آهک چیست

سنگ آهک چیست

سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که طی میلیون ها سال در اقیانوس ها ، رودخانه ها و دریاچه ها شکل گرفته است.این سنگ در درجه اول از ترکیب شیمیایی کربنات کلسیم (CaCO3) به شکل کلسیت تشکیل شده است.این ماده همچنین شامل مواد دیگری مانند کوارتز ، مواد معدنی رسی ، پیریت ، فلدسپات و سیدیریت در میان سایر مواد است و تقریباً 10٪ از مقدار کل سنگ های رسوبی زمین را تشکیل می دهد.

این یک مصالح ساختمانی است که به دلیل سختی ، عدم نفوذ پذیری و دوام بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

انواع سنگ آهک کدامند؟

انواع مختلفی از سنگ آهک وجود دارد که از نظر شکل گیری سنگ ، ترکیب آن و شکل ظاهری آن متفاوت است.به عنوان مثال تراورتن نوعی سنگ آهک است که اغلب در محیط غارها یافت می شود و با تبخیر آب و رسوب کربنات کلسیم در سطح غار تشکیل می شود.با جمع شدن این رسوبات ، سازه های غاری مانند استالاکتیت ها و استالاگمیت ها ایجاد می شوند.

انواع دیگر سنگ های آهکی شامل گچ ، توفا ، لیتوگرافی ، اوولیت ، کوکینا و فسیل است.

انواع سنگ آهک

کاربرد

صنعت ساختمان از سنگ آهک برای دیوارها و کف ساختمان ها استفاده می کند.این سنگ طبیعی از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است.خاصیت ضد لغزش و مقاوم در برابر حرارت آنها ، بسیار ارزشمند است.در حقیقت ، دانه های ریز سنگ آهک اجازه تراکم را می دهد ، بنابراین می تواند قرن ها ادامه یابد.این سنگ در معماری معاصر و سنتی برای کاربردهای مسکونی و تجاری استفاده می شود.

کاشی: از کاشی های سنگ آهک برای چندین کاربرد مانند نما ، دیوارهای داخلی و خارجی ، کف داخلی و خارجی ، باغ ها ، استخرها ، سطح جاده ها و روسازی ها استفاده می شود.این سنگ را می توان در آشپزخانه ، حمام یا شومینه نصب کرد.

سنگ آهک از نظر معماران برای پروژه های سنتی و معاصر سنگی بسیار ارزشمند است.این ماده طبیعی به بسیاری از ساختمان ها زیبایی می بخشد.همچنین می تواند مکمل سایر مصالح ساختمانی باشد و می تواند برای سایر کاربردهای بسیار تزئینی مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این ، سنگ های آهکی حاوی محتوای رس ، در تولید سیمان استفاده می شوند.برای تهیه سیمان به کوره نیاز داریم.شرکت پویان طلوع سپاهان در زمینه ساخت کوره سیمان و ساخت کوره آهک پزی فعالیت می کند که در صورت نیاز می توانید با این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

آشنایی با سنگ آهک و کاربردهای آن

از سنگ آهک در ساخت راه و راه آهن نیز استفاده می شود.چندین کاربرد دیگر نیز از این سنگ وجود دارد.در ادامه ما آنها را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

کشاورزی

قبلاً گفتیم که رسوبات سنگ آهک بیشتر حاوی ترکیب کربنات کلسیم است.به همین ترتیب ، این ترکیب می تواند استخراج شود تا توسط بخش کشاورزی استفاده شود.معمولاً سنگ آهک به ذرات کوچکتر خرد شده و عیارهای مختلفی تولید می شود.سرانجام ، این محصولات به عنوان آهک کشاورزی یا Aglime به فروش می رسند که دوباره برای خنثی سازی اسیدیته خاک و همچنین آزاد سازی مواد معدنی خاک مانند فسفات ها استفاده می شود.

صنایع

صنایع مختلفی وجود دارد که از سنگ آهک استفاده می کنند.به همین ترتیب ، از سنگ آهک پودر شده در صنایع نساجی ، رنگ ، کاغذ ، لاستیک ، شیشه و پلاستیک استفاده می شود.بیشتر از آنها به عنوان پرکننده استفاده می شود.جدا از این ، در صنعت فولاد برای فرآیند تولید ، از سنگ آهک برای از بین بردن ناخالصی ها استفاده می شود.مواد معدنی موجود در سنگ های آهکی همچنین در داروها ، محصولات آرایشی ، جوش شیرین ، خمیر دندان و غیره استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *