سیمان و کاربرد آن

سیمان و کاربرد آن

سیمان یک ماده پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز و بتن ریزی محسوب می شود. سیمان یک ماده چسباننده است که وقتی با آب ترکیب می شود به یک جسم سخت تبدیل می شود. در واقع وقتی سیمان با آب ترکیب می شود، یک ماده چسبنده ایجاد می شود که به وسیله آن می توان مصالح ساختمانی را به همدیگر چسباند.

سیمان از ترکیب آهک ، رس ، سیلیس و اکسید های معدنی ( اکسید آهن ، اکسید سدیم ، اکسید منیزیم ، اکسید پتاسیم ، اکسید آلومینیوم ) ساخته می شود. ماده اصلی تشکیل دهنده سیمان آهک است. آهک از جمله اولین موادی است که از آن درساختمان سازی استفاده می شد.

برای تولید آهک زنده از سنگ آهک ، ازکوره آهک پزی استفاده می شود.این کوره ها انواع مختلفی دارند.یکی از مدرن‌ترین و اقتصادی انواع کوره ها ، کوره آهک عمودی است که برای پخت آهک و تولید اکسید آهک از آن استفاده می‌شود.

 سیمان پرتلند

سیمان پرتلند

سیمان پرتلند ، یکی از انواع سیمان است که به عنوان پرمصرف ترین نوع سیمان در ساخت وساز محسوب میشود. به عنوان مثال برای ساخت انواع بتن و ملات از سیمان پرتلند استفاده می‌شود.

بتن مخلوطی از سیمان پرتلند ، ماسه و یا دیگر ریزدانه و درشت دانه ها است که امروزه درهر ساخت و سازی به کار برده میشود.

سیمان پرتلند خود انواع مختلفی دارد که هر کدام برای موارد خاص به کار برده می شوند.به عنوان مثال از سیمان پرتلند نوع ۱ برای ساختن پیاده‌روها ، لوله‌های آب و یا روسازی جاده ها استفاده می شود.

تولید سیمان

فرآیند تولید سیمان

برای تولید سیمان از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود.روش تر، روش خشک  و روش نیمه تر سه روش برای تولید سیمان هستند که در این میان روش خشک متداول تر است.

در روش خشک ، مواد اولیه تشکیل دهنده سیمان ، بعد از استخراج از معادن ، به صورت خشک آسیاب شده و با ترکیب مناسبی به درون کوره ریخته شده و پخته می شوند.بعد از آن محصول به صورت پخته شده مجددا آسیاب شده و برای مصرف آماده می‌شود.

فرآیند تولید سیمان

  • استخراج مواد خام اولیه سیمان از معادن
  • آسیاب مواد خام تشکیل دهنده سیمان
  • مخلوط کردن مواد به روش خشک
  • ریختن مواد مخلوط شده در کوره پیش گرم کن
  • ریختن مواد در کوره سیمان پزی و تبدیل مواد به کلينکر
  • خنک کردن کلینکر خروجی
  • آسياب و خرد كردن نهایی كلينكر

جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه و ساخت کوره سیمان با شرکت پویا طلوع سپاهان ارتباط برقرار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *