استفاده از سنگ آهک در ساخت بتن

استفاده از سنگ آهک در ساخت بتن

سنگ آهک یک سنگ معمول است که حدود ده درصد از کل سنگ های رسوبی را تشکیل می دهد.در طول تاریخ ، بسیاری از مردم توانایی سنگ آهک را تشخیص داده و از آن برای مصالح ساختمانی استفاده کرده اند.اهرام بزرگ مصر ، در میان بسیاری دیگر از بناهای تاریخی ، از سنگ آهک ساخته شده اند.سنگ اهک در قرون وسطی نیز به دلیل سختی ، دوام و در دسترس بودن بسیار محبوب بود.بسیاری از کلیساهای قرون وسطایی و سایر سازه هایی که هنوز پابرجا هستند از سنگ آهک ساخته شده اند.از سنگ آهک به عنوان رنگدانه در خمیر دندان نیز استفاده می شود.

از سنگ آهک در ساخت سیمان نیز استفاده می شود.سیمان به سادگی یکی از مواد تشکیل دهنده بتن است.سیمان ها بین 10 تا 15 درصد از جرم کل بتن را تشکیل می دهند.البته بسته به نوع بتن ، نسبت های دقیق ممکن است از یک مخلوط به ترکیب دیگر متفاوت باشد.

بتن پرمصرف ترین ماده ساختمانی

بتن پرمصرف ترین ماده ساختمانی

بتن پرمصرف ترین مصالح ساختمانی دنیای مدرن است.ساخت آن ساده و اقتصادی است.بتن مقاومت ، دوام و طول عمر بالایی دارد و یک نوع ماده ساختمانی است که هیچ گاه نمی سوزد ، زنگ نمی زند و دچار پوسیدگی نمی شود.یکی دیگر از ویژگی های بتن این است که می توان آن را به هر شکلی قالب زد.بتن ده ها سال بیشتر از مصالح ساختمانی جایگزین دوام دارد و با گذشت زمان قویتر می شود.

بتن در برابر آتش ، باد ، آب ، ارتعاشات و زلزله مقاوم است و باعث ایمنی بیشتر مردم و کاهش هزینه ها می شود.ثابت شده است که سازه های بتونی پس از حوادث شدید آب و هوایی ، مقاوم ترین ساختارها هستند.

مواد تشکیل دهنده بتن

سیمان ماده اساسی موجود در بتن است.این یک پودر ریز است که به عنوان چسبی عمل می کند که بتن را هنگامی که با آب ، شن و سنگدانه مخلوط می شود ، بهم نگه می دارد و یکی از مواد تشکیل دهنده اساسی سیمان ، سنگ آهک است.

مواد تشکیل دهنده بتن

برای تهیه سیمان پرتلند – متداول ترین نوع سیمان – سنگ آهک پودر شده در کوره دوار سیمان گرم می شود.این مواد با رس پودر شده پیوند می یابد و محصولی به نام کلینکر تولید می شود ، سپس با یک منبع سولفات مانند گچ ، آسیاب می شود.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر فرآیند تولید سیمان را توضیح بدهیم ، باید بگوییم که سیمان با حرارت دادن مخلوط دقیق سنگ آهک ، خاک رس و شن و ماسه در یک کوره چرخان تا دمای 1450 درجه سانتیگراد تولید می شود.این منجر به تولید کلینکر سیمان ، یک محصول میانی در تولید سیمان می شود.کلینکر سیمان از کوره خارج شده ، خنک شده و سپس ریز خرد می شود تا پودری را که به عنوان سیمان می شناسیم تولید کند.شرکت پویان طلوع سپاهان در زمینه ساخت کوره دوار سیمان فعالیت می کند.

سیمان تنها بخش کوچکی از دستورالعمل های تهیه بتن است.سایر اجزای اساسی بتن عبارتند از ماسه ، شن (سنگ ریز و درشت) و آب.

بتن و ملات ساخته شده از سنگ آهک می تواند به دی اکسید کربن موجود در آب باران واکنش نشان داده و فرسوده شود.آسیب ناشی از آن به شکل شکاف بین آجرها و ساختمان ها است که باید با پر کردن شکاف ها برطرف شود.سوزاندن سوخت های فسیلی می تواند میزان اسیدیته باران را افزایش دهد که این امر باعث آسیب بیشتر به سنگ آهک می شود.مواد شیمیایی تمیز کننده بر پایه اسید نیز می توانند مضر باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و ارتباط با کارخانه تولید آهک صنعتی ، با شماره های درج شده در این سایت تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *