تولید سیمان

فرآیند تولید سیمان

سیمان کالایی جهانی است که در هزاران کارخانه تولید می شود.برای تولید سیمان باید مواد معدنی مختلف استخراج شود.سنگ آهک (حاوی ماده معدنی کلسیت) ، خاک رس و گچ مواد اصلی تشکیل دهنده سیمان هستند.سیمان پرتلند ، رایج ترین و پرمصرف ترین نوع سِمان است.توضیحات کامل فرآیند تولید سیمان به صبر و زمان زیادی نیاز دارد و به همین دلیل ما در اینجا فقط توضیح محدودی در این رابطه خواهیم داد.

مواد اولیه اصلی برای تولید سیمان عبارتند از:

سنگ آهک – ماده اولیه اساسی تولید سیمان سنگ آهک است.
سیلیس و آلومینا از بازالت ، شیل یا ماسه
آهن از مقیاس سنگ آهن یا کارخانه فولاد
سنگ ماسه
پوکه (خاکستر آتشفشانی برای سیمان پرتلند پوزولانا)
گچ – گچ یکی از مواد اولیه ای است که به کلینکر اضافه می شود.

مراحل تولید سیمان

متداول ترین روش تولید سیمان پرتلند ، روش خشک است.اولین قدم ، استخراج مواد اولیه اصلی ، عمدتا سنگ آهک ، خاک رس و سایر مواد است.انفجار پرکاربردترین روش برای استخراج سنگ آهک برای تولید سیمان است ، زیرا سنگ معمولاً بیش از حد سخت است.

هنگامی که سنگ های عظیم تکه تکه شدند ، آنها را با کامیون کمپرسی یا نوار نقاله به کارخانه منتقل می کنند.

پس از استخراج ، مرحله خرد کردن مواد اولیه و تبدیل آنها به قطعات ریز آغاز می شود.در این مرحله از دستگاه های سنگ شکن استفاده می شود.سنگ شکن دستگاهی است که برای کاهش تکه های بزرگ جامد از مواد اولیه به قطعات کوچک تر طراحی شده است.این شامل چندین مرحله است.

موادی که در سنگ شکن خرد شده اند ، به آسیاب فرستاده می شوند تا به پودر تبدیل شوند.در این مرحله  ، مواد اولیه خردشده به یک پودر بسیار ریز تبدیل می شوند و با ترکیبات دیگری مانند سنگ آهن یا خاکستر ، مخلوط شده و به کوره سیمان منتقل می شوند.شرکت پویان طلوع سپاهان در زمینه ساخت کوره دوار سیمان فعالیت می کند.

ماده اولیه مخلوط “خوراک خام” یا “خوراک کوره” نامیده می شود و در کوره دوار حرارت داده می شود که در آن دما به حدود 1400 C تا 1500 C می رسد.کوره سیمان که یک استوانه فلزی است ، طول و قطر آن با توجه به ظرفیت دستگاه است.

مواد خروجی از کوره ، کلینر نامیده می شود.پس از خنک شدن ، کلینکر ممکن است به طور موقت ذخیره شود ، یا ممکن است مستقیماً به آسیاب سیمان منتقل شود.

آسیاب سیمان ، کلینکر را به صورت پودر ریز خرد می کند.در این مرحله ، برای افزایش زمان گیرش سیمان ، مقدار کمی گچ – نوعی سولفات کلسیم – به طور معمول با کلینکر خرد می شود.

سپس سیمان در سیلوهای ذخیره سازی نگهداری می شود و از آنجا به صورت هیدرولیکی یا مکانیکی استخراج و به تأسیساتی منتقل می شود که در کیسه ها بسته بندی یا به صورت عمده عرضه می شود.در هر صورت ، می توان آن را با قطار ، کامیون باری یا کشتی حمل کرد.

تولید و فرآوری سیمان

موارد استفاده و کاربرد سیمان

سیمان در بسیاری از قسمت ها کاربرد گسترده دارد و یک چیز اساسی در زندگی ما است که به طور گسترده ای در ساخت ساختمان های عمومی ، خانه ها ، جاده ها ، کارخانه های صنعتی ، راکتورها ، سدها ، پل ها و بسیاری از سازه های دیگر استفاده می شود.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *