کوره آهک صنعتی

کوره اهک عمودی

پویان طلوع سپاهان سازنده انواع کوره های دوار عمودی پخت مواد معدنی در ظرفیت های مختلف با تکنولوژی روز دنیا می باشد که کوره آهک عمودی را با مناسب ترین قیمت عرضه می کند.

ساختار کوره اهک عمودی

اولین کوره های شفت ساده، مشابه ساخت کوره های انفجاری بود. این نوع از کوره های شفت ضد جریان هستند. انواع مدرن شامل کوره های احیا کننده و حلقه ای هستند. خروجی معمولا در محدوده 100 تا 500 تن در روز است.

در اینگونه کوره ها سوخت به سمت شفت تزریق می شود و حداکثر دما را در این نقطه تولید می کند. خوراک تازه تغذیه شده در بالا ابتدا خشک می شود و سپس تا دمای 800 درجه سانتیگراد گرم می شود، جایی که کربناته شروع می شود و در صورت افزایش درجه حرارت این عمل(کربناته) به سرعت افزایش می یابد. در زیر مشعل، آهک داغ انتقال گرما را با هوا انجام داده و توسط هوا خنک می شود. یک رول مکانیکی آهک را در پایین می برد. درمورد کوره های شفت، تنها سنگ بزرگ سنگین می تواند مورد استفاده قرار گیرد. درجه سوختگی را می توان با تغییر نرخ تبخیر آهک تنظیم کرد.

کوره آهک عمودی در دو نوع تک شفت ( Single shaft) و دو قلو (Double shaft ) طراحی و ساخته می شوند.

همانطور که از اسم کوره مشخص است کوره به صورت لوله های عمودی و قائم است . در دو حالت تک شفت و دو قلو وجود دارد. کوره آهک عمودی از مدرن ترین و اقتصادی ترین نوع  کوره آهک پزی محسوب میشود زیرا در مصرف انرژی بسیار صرفه جو می باشد. ظرفیت تولید آهک در تک شفت ها بین 50 تا 120 تن در روز و در دوقلوها بین 250 تا 600 تن می باشد. سنگ های آهک وارد شده به کوره نباید سایز بسیار بزرگ یا بسیار کوچک داشته باشند.بین 15 الی 20 سانتی متر.

 

تبدیل سنگ آهک به آهک

برای تبدیل سنگ آهک به آهک از کوره های آهک عمودی استفاده می شود. به این کوره ها کوره های شفت برای تهیه ی آهک نیز می گویند. این یک دستگاه استاتیک عمودی برای تجزیه ی آهک و تولید آهک زنده است. این کوره ها برای پروژه های با ظرفیت تولید آهک زنده در حجم کمتر و برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده می شود. ظرفیت تولید این کوره ها بین 500-100 تن در روز می باشد. کوره آهک عمودی با کیفیت و دوام بالا در پویان طلوع سپاهان تولید می شود. این کوره ها با توجه به نیاز مشتریان تولید می شوند. این کوره ها به دلیل ساختاری که دارد نسبت به دیگر کوره ها فضای کمتری را اشغال می کند. استفاده از این کوره های عمودی باعث صرفه جویی در هزینه های پروژه های ساختمانی می شود.

سوزاندن سنگ با حجم های مختلف در این کوره ها قابل انجام است ولی استفاده از سنگ آهک کوچک بیشتر توصیه می شود. برای استفاده از گرمای بالا در این کوره ها طول آن ها باید 30-18 متر باشد. می توان به جای آهک از سوخت های دیگر مانند، نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ هم استفاده کرد ولی راندمان بالای کوره های عمودی و طراحی منحصر به فرد آن می تواند در طول آهک در حجم بالا موثر باشد. نحوه ی سوخت و میزان حرارت در کوره های عمودی کنترل می شود و می توان فرایند کلسینه را در آن تحت نظر داشت و به آسانی تنظیمات را انجام داد. آهک زنده ای که کیفیت زیادی دارد با سوختن یکنواخت، آهکی با سفیدی یکدست تولید می کند. کوره آهک عمودی  در طول و قطر مورد نیاز سفارش داده می شود.

کوره آهک پز عمودی

طراحی و ساخت کوره های آهک پز عمودی ساده است. ساخت این کوره در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییراتی شده است. کوره های شفت عمودی می تواند آهک را با کیفیت بالا و یکنواخت تولید کند. در نتیجه کوره های آهک عمودی از تجهیزات مقرون به صرفه، با دوام و قابل اعتماد برای کارخانه های دلومیت کلسینه  آهک با ظرفیت کم است. این کوره ها یک ظرف فولادی ساکن برای کلسینه کردن سنگ آهک و تولید زنده ی آن است. در داخل کوره شفت عمودی، برای آهک چندین لایه ی عایق، آستر دائمی و آستر سایش وجود دارد. این مواد نسوز در کوره ی آهک می توانند پوسته ی کوره ی آهک عمودی را از آسیب در مقابل دمای بالا محافظت کنند و انتشار حرارتی را برای صرفه جویی در انرژی کاهش دهند. این کوره را می توان به سه منطقه تقسیم کرد. منطق پیش گرم، کلسینه و خنک کننده سنگ آهک با عبور از این سه منطقه به مرور و به طور کامل سوزانده می شود تا آهک زنده تولید شود در حالی که دی اکسید کربن توسط دمنده های هوا از کوره خارج می شود. فرایند کوره ی آهک عمودی شامل خرد کردن، کلسینه کردن و تحویل و بسته بندی است. سنگ آهک به قطعات کوچک خرد می شود و شسته و الک می شوند. سنگ آهک از بالا وارد کوره شده و به پایین انتقال پیدا می کند. سوخت از پایین کوره وارد می شود و تجزیه سنگ آهک شروع می شود و این سنگ به آهک زنده و دی اکسید کربن تقسیم می شود که از طریق دستگاه های هواکش از کوره خارج می شود و در آخر آهک زنده به سیلوی محصول منتقل می شود. در این مرحله گرد و غبار و وسایل دیگر نیز در آن وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *